Francoise P Mougeon

Senior Scholar

French Studies

   230 York Hall
   416-736-2100x88364
   fmougeon@yorku.ca

MA in Linguistics (University of Paris-Sorbonne) Ph.D. in Linguistics and Language Studies (University of Paris X, 1999) Areas of specialisation : Bilingual/multilingual education in a minority language: teaching French in immersion programs Linguistic variation and change in languages in contact : the case of Ontario French SLA and L2 pedagogy

Francophonie
 Language and Society
 Ontario
 Postsecondary Education and Research
 Second Language Education

Doctorate:
Paris X University
Masters:
Paris VII University


Post-Secondary Education; Stylistic Variation in native speech; Stylistic variation in Second language; Acquisition of variation at the post-secondary level; Bilingual advanced education.

LINGUISTIC AND SOCIOLINGUISTIC COMPETENCE IN UNIVERSITY STUDENTS' SPOKEN FRENCH AFTER IMMERSION OR CORE FRENCH SECONDARY EDUCATION: a longitudinal real-time study of the development of the sociolingusitic competence of former immersion or former core French students from their first to their fourth year of undergraduate studies in university.

Code-switching by advanced bilingual university students

Books

Mougeon, R. & Mougeon F. 2017. L’accord verbal de nombre avec les collectifs dans le français parlé en Ontario, in Tyne, H., Bilger, M., Cappeau, P. & Guérin, E. (eds.), La variation en question(s) :  Hommages à Françoise Gadet,,chap. 7.

Mougeon, F. 2016. Synthèse du symposium, in Normand Labrie & Sylvie Lamoureux (eds.) L'accès des francophones aux études postsecondaires en Ontario: perspectives étudiantes et institutionnelles, Éditions Prise de parole, coll. Agora, Sudbury, Ontario, p.179-185.

Cenerelli, B.B. , Lemaire, E. & Mougeon, F. 2016. Visages multiples de l'immersion au Canada: de la mission à la réalité, in Hélène Knoerr, Alysse Weinberg  Aline Godard-Radenkovic (eds.),L'immersion française à l'université: politiques et pédagogie, The University of Ottawa Press, Ottawa, Ontario, p

Mougeon, F. 2013. Les francophones et leurs styles. Lille: ARNT.

Mougeon, F. 1998 [1995]. Quel français parler? Initiation au français parlé au Canada et en France, Toronto: Éditions du GREF.   

Journal Articles

Mougeon, F. & Mougeon, R. 2017. Accord verbal de nombre dans le français parlé en Ontario, Le Français moderne, 1, 4-21.

Mougeon, F. and Rehner, K. 2016. Engagement portraits and (socio)linguistic performance: A transversal and longitudinal study of advanced L2 learners, Studies in Second Language Acquisition, Vol. 37, 425 – 456 .         
 
Mougeon, F. 2013. L’apprentissage du français L2 par l’expérience et par l’intégration du contenu à la langue : en route vers le changement à Glendon, Cahiers de l'ILOB 6, 3-21        
 
Mougeon, F. and Rehner, K. 2009 From grade school to university: The variable use of on/nous by university FSL students, The Canadian Modern Language Review, 66,2, p.269-297.        
 
Mougeon, F. and Uritescu, D. 2006. « Évolution intrasystémique et restriction linguistique dans l’usage du français des habitants de Frenchville, Pennsylvanie », in La Linguistique, Vol.42, 2006/1, Paris, PUF, p.115-128.        
 
Mougeon, F. and Fraser, C. 1990. « Developing a Test of Advanced Bilingualism: The Glendon Experience », in Canadian Modern Language Revue, Vol.46, No4, p. 723-737.      

Book Chapters

Mougeon, F. 2016. Synthèse du symposium, in Normand Labrie & Sylvie Lamoureux (eds.) L'accès des francophones aux études postsecondaires en Ontario: perspectives étudiantes et institutionnelles, Éditions Prise de parole, coll. Agora, Sudbury, Ontario, p.179-185.

Cenerelli, B.B. , Lemaire, E. & Mougeon, F. 2016. Visages multiples de l'immersion au Canada: de la mission à la réalité, dans Hélène Knoerr, Alysse Weinberg  Aline Godard-Radenkovic (eds.),L'immersion française à l'université: politiques et pédagogie, The University of Ottawa Press, Ottawa, Ontario, p.


Mougeon, F. & Rehner, K. 2010. Identity and nativelikeness in bilingual FSL learners, in Peter Collier (ed.), Modern French Identities Series, Peter Lang, p.14-23. 

Mougeon, F. 2006, « Intra-Individual Stylistic Variation in Canadian French: New Challenges for the Teaching of French as a Second Language », Language Issues in Canada, Cambridge Scholars Press, Cambridge, UK.  

SSHRC/Heritage Canada grant (Official Languages Program): 2005-2007

English
Français