Glendon’s new Communications program has four new courses starting this fall! As Ontario’s first bilingual program communications, the following courses, offered in English and French, combine theoretical knowledge and practical application in order to develop skills and strategies needed to shape and understand our world. Visit the York University Courses Website for times and availability.
TRAN 1000: Introduction to Communication Studies (6 credits) – EN or FR
What is communication? For centuries, communication has played a complex role in our lives. It is both the source of many a problem and the solution to others. Communication is also an issue arising in areas of public debate, in personal relationships and missions to outer space. The course Introduction to Communication Studies aims to clarify the concept of communication in a unique way. It explores the surprising diversity of forms in which it has been considered over several hundreds of years, from the infancy of democracy to the rise alter-globalization demonstrations. This course also familiarizes students with the communication practices that characterize different historical periods and different cultures up the present time.
TRAN 2000: Social Media, Marketing, and Advertising (3 credits) – EN or FR
Is there any form of media that is not social? Are the best products always those that have been most successful? What happens when consumers become producers? How can marketing and advertising practices be adapted to grassroots initiatives? These are some of the questions examined in the course Social media, marketing and advertising. This course is a unique opportunity to become familiar with the ever-present and oft-misunderstood phenomena of social media. It enables students to work hands-on with these everyday media in order to develop a critical analytical approach. Social media should be neither condemned nor celebrated, but instead understood with a critical and comprehensive eye. The course offers a detailed approach to understanding how the technological processes of social media are associated with the commercial mechanisms of advertising and marketing. At the same time, it demonstrates how these tools can be used for alternative and innovative ends.
TRAN 2001: Information et technologie (6 credits) – FR
Quelles sont les impacts des technologies sur nos vie et nos sociétés? Comment évaluer ou mesurer ces impacts? D’ailleurs, la notion d’impact est-elle vraiment la meilleure pour analyser les dimensions sociales et culturelles des technologies de communication? Chaque nouvelle technologie apporte son lot de discours sur son potentiel de transformer radicalement notre vision du monde et nos manières de communiquer. Sans nier les contraintes et possibilités communicationnelles d’une nouvelle technologie il est important de rester critique vis-à-vis ces discours provenant très souvent du monde du marketing. Ce cours présentera différentes approches autant théoriques que méthodologiques pour étudier les aspects sociaux, culturels, politiques de l’information et de ses technologies. Il abordera notamment les les phénomène sociologiques d’innovation, de diffusion et d’appropriation et plus généralement multiples discours et imaginaires associés aux différentes phases de l’évolution technologique.
TRAN 2100: Communication, langue, médias, construction du sens (3 credits) – FR
Le sens d’un message se trouve-t-il seulement dans celui-ci? Quelle est la part d’interprétation du récepteur d’un message ou d’un discours? Le média lui-même (télévision, radio, média social) peut-il influencer sur la construction du sens? Plus généralement, pourquoi avons-nous encore aujourd’hui autant « problèmes de communication » malgré la multitude de moyens de communication dont nous disposons. Le cours introduira à quelques-unes des différentes approches pour analyser la construction du sens, des cultures et discours organisationnels par le biais de la langue et des différents médias. Seront abordé dans ce cours quelques éléments d’introduction à la sémiotique, l’étude des signes, mais aussi la manière avec laquelle les médias et les technologies elles-mêmes sont socialement construits et ré-interprétés. La prémisse de ce cours est que le sens, comme pratique de communication, est toujours le fait d’une construction commune, à laquelle participe autant des individus, des institutions que des dispositifs médiatiques.