L’éducation expérientielle constitue une excellente façon de lier les théories apprises à des expériences pratiques et ainsi d’enrichir votre apprentissage. Glendon offre un large éventail de cours d’éducation expérientielle à travers ces programmes. Vous trouverez ci-dessous quelques exemples de ces cours.

Cours

COMS 1910 6.0 – Introduction aux études en communication (Section B) 

Langue d’enseignement : français

Ce cours initie à bien plus qu’aux fondements du vaste champ des études en communications. Il permet de réfléchir et de mettre en pratique des solutions aux enjeux les plus importants de la communication, de l’information et des médias, ce à travers l’exploration de nouveaux outils de travail et de collaboration numériques gratuits. Aucune connaissance technique préalable n’est nécessaire. Au terme de ce cours, les étudiant•es auront acquis autant de nouvelles connaissances que de nouvelles compétences. Elles et ils seront formé•es à s’adapter aux changements technologiques et défis majeurs de la communication moderne.

COMS 2200 3.0 – Computer Tools for Communications (automne 2020) 

Langue d’enseignement : anglais

Communicating effectively today requires an understanding of the specific role computers play in mediating our messages, from the use of simple applications to social media and emerging communication platforms. In this course, we examine the effects of computerized media to focus on both the technical and culturally symbolic aspects of emerging electronic forms of communication.

The course will begin by outlining notions of media, and then examine, practically, new infrastructures for communication. Since technology always implies the skilful use of tools, we will ultimately focus on building the analytic and practical heuristics you need to become better, more aware, communicators.

COMS 3208 3.0 – Can Theory Save The Planet? Emergent Ideas in Communications 1 (Section B, automne 2020)

Langue d’enseignement : anglais

Why should anyone care about theory? Instead of abstract ideas about media and communication, would it not be more relevant to acquire specific competencies and transferable skills?This course makes the argument that our current situation requires a renewed understanding of theory as action and of thinking as embodied orientation. Specifically, theory will be examined as a form of storytelling. This approach will be reflected in assignments: students will be offered the opportunity to engage in innovative modes of learning, including (but not limited to) movie making, podcasting, photography and digital curation.

COMS 3208 3.0 – La théorie peut-elle sauver la planète? Idées émergentes en communication 1 (Section A, automne 2020)

Langue d’enseignement : français

Ce cours commence là où le cours COMS 1910 se terminait. Ce cours entreprend d’explorer les correspondances théoriques et pratiques des enjeux contemporains de la communication et des médias, ce de manière progressive et concrète. Chaque semaine, de courts textes seront explorés et annotés, lors de séances de travail, à l’aide d’outils de collaboration en ligne gratuits. En suivant une méthodologie de design thinking, les étudiant•es transformeront ces annotations en scripts et scénarios de projets numériques interactifs. Au terme de ce cours, les étudiant•e•s auront acquis des compétences de gestion et de réalisation de projets de créations interactives numériques, ce en explorant certains des outils les plus récents et prometteurs de création et de collaboration en ligne, disponibles gratuitement.

COMS 3209 3.0 – The Production of the World Is the Message: Emergent Ideas in Communications 2 (Section M, hiver 2021)

Langue d’enseignement : anglais

Through an examination of a series of contemporary issues, technologies, and their social ramifications, this course advances a theoretical appreciation of our changing present. This course continues the investigation of theories of Communication Studies begun in 3208. It builds on the theoretical investigation of communication by examining a series of topics of concern to Communication Studies scholars today. In line with 3208, students will be offered the opportunity to engage in innovative modes of learning, including (but not limited to) movie making, podcasting, photography and digital curation.

COMS 4201 3.0 – Fail. Fail again. Fail better. Mediations and Conflicts (Section A, automne 2020)

Langue d’enseignement : anglais

Apparent failure to communicate, it could be argued, is not always to be overcome, corrected, avoided or fixed. Just like the way an obstacle can expose the path it is blocking in a new light, incommunicability may be just the occasion to think about something that remained unthought. Furthermore, this heuristic nature of failures may have more to do with Samuel Beckett’s “Fail. Fail again. Fail better.” than about Paul Watzlawick’s first axiom “One cannot not communicate”. From the point of view of the times we are living in, a failure in communication could point toward a renewed critical stance. Some have come so far as to interpret such a failure as a form of resistance. Students will be offered the opportunity to further develop the digital media skills acquired in previous courses. Those include (but are not limited to) movie making, podcasting, photography and digital curation.

DRST 2517 6.0 – Staging Plays: From Script to Production 

Mercredi 12h – 15h (en ligne durant l’automne, en personne durant l’hiver) 

Langue d’enseignement : anglais

How does a text become a performance? How do words come to life on stage? This experiential course teaches different ways to read and question a play, and to use language, the body, space and objects to translate a story, a character or a “world” in performance. We will meet online in the fall, with a series of readings, exercises, and group projects. Then in the winter semester, we will meet in person in Glendon Theatre (with the possibility of remote participation if necessary), to work on a full theatre production for a public audience. This course is open to students from all majors.

DRST 3205 6.0 – Shadows and Fog: The Artistry of Technical Theatre

Lundi  18h – 21h (en ligne avec des options en personne durant l’automne, en personne durant l’hiver)

Langue d’enseignement : anglais

In 2020-21, we are going to shine some lights inside our Black Box. We will start from the recognition that 2020 is a watershed year that has shaken many of our assumptions. As we emerge from isolation, as theatre practitioners we find ourselves suddenly working within strict, ever-changing constraints. So let’s do what theatre has always done: adapt its technology and techniques to investigate its society. We will work together, apart, to provide production support for whatever theatrical projects will, in whatever form, finally take place within Theatre Glendon’s “season”. This is a unique opportunity to study some of the concepts of design and the tools of scenography and how we can use them to manipulate space and light, sound and multimedia, the virtual and the real. Let’s figure out what goes into our Black Box, and what comes out.

DRST 3640 6.0 – Art dramatique: texte et production

Hiver 2021 : mardi et jeudi 15h – 18h

Langue d’enseignement : français

Le but du cours est d’apporter des connaissances générales sur le théâtre, tout en amenant les participants à explorer leurs possibilités d’expression créatrice dans différents domaines. Les étudiants auront de plus l’occasion de se familiariser concrètement avec différentes activités mises en œuvre pour une production théâtrale en vue d’un spectacle public. Si jamais la situation sanitaire ne permettait pas des rencontres en personne, des activités virtuelles individuelles et en groupe permettraient d’assurer la composante expérientielle du cours.

DRST 4619 6.0 – Performing the Baroque

Automne 2020 : mardi et jeudi 15h-18h

Langue d’enseignement : anglais

The European theatre of the Seventeenth century was shaped by the Baroque Aesthetics, with its taste for intensity and formality, and its influence can be felt even today. This course has two interconnected components. It offers historical and analytical tools to study the plays, spectacles and performance practices of the Baroque. But the students will also engage in a wide range of experiential activities (acting, design exercises, etc.) with a focus on exploring the interaction between original and contemporary theatrical practices.

DRST 4619 6.0 – Performing the Baroque

Automne 2020 : mardi et jeudi 15h – 18h

Langue d’enseignement : anglais

The European theatre of the Seventeenth century was shaped by the Baroque Aesthetics, with its taste for intensity and formality, and its influence can be felt even today. This course has two interconnected components. It offers historical and analytical tools to study the plays, spectacles and performance practices of the Baroque. But the students will also engage in a wide range of experiential activities (acting, design exercises, etc.) with a focus on exploring the interaction between original and contemporary theatrical practices.

FRAN 3712 3.0 – Stylistique française: écriture d’une nouvelle 

Hiver 2021, Lundi 12h – 15h

Langue d’enseignement : français

Ayez le privilège de suivre un cours de stylistique littéraire enseigné par une auteure consacrée! Audrée Wi lhelmy offre un cours de création littéraire entièrement en ligne avec un accompagnement individuel .
Exceptionnellement ouvert aux étudiants du courant anglophone comme francophone!

HIST/CDNS 3450 3.0 – Oral History Workshop

Hiver 2021

Langue d’enseignement : anglais

Oral history is an interdisciplinary field of study and a method of gathering, preserving and interpreting the voices and memories of people, communities, and participants in past events. Using a combination of lectures and class discussions, this course examines oral history methodology, theory, and ethics. Students will also spend time in the “field,” designing and carrying out their own oral history project.

ILST/BUEC 2610 3.0 – Gestion des ressources humaines

Automne 2020

Langue d’enseignement : français

Ce cours permet aux étudiant(e)s d’analyser le rôle de la gestion et de l’administration des ressources humaines, ainsi que les principaux aspects de la fonction « personnel », notamment l’analyse d’emplois, la planification des ressources humaines, la sélection, la formation, l’évaluation du rendement, la rémunération, les relations professionnelles et la sécurité et la santé. Tout au long du cours, les groupes d’étudiant(e)s participent à un jeu de simulation informatique en gérant le service de ressources humaines d’une organisation où ils appliquent les principes appris en classe. Chaque semaine les étudiant(e)s prennent des décisions reliées par exemple à la dotation, rémunération, formation, et gestion du budget départemental.

ILST/BUEC 3646 3.0 – Business Information Systems

Hiver 2021

Langue d’enseignement : anglais

This course is designed to help students acquire the basic skills and conceptual background to become an effective business user of information systems. The course helps students develop a broad understanding of information systems’ use, value, and impact in organizations. In this course student groups compete throughout the term in a real-time business simulation game by managing the logistics of a company using a SAP ERP simulation (ERPSIM) system. Through the simulation and hands-on exercises, students learn about logistics, corporate systems, and business processes and practice decision making, data management, analysis and visualization.

ILST 4275 – Global Challenges 

Hiver 2021

Langue d’enseignement : anglais

The climate emergency requires concrete actions to change our economy from the linear to the circular model. Some of them will be discussed in this course and we will develop projects to be implemented in Glendon College. The course is bilingual and registration is limited, please contact sdreher@yorku.ca for further information.

PSYC 2520 3.0 – Introduction à la psychologie expérimentale

Language of Instruction: French

Ce cours traite de la démarche et des méthodes scientifiques en psychologie. Les relations entre les évidences empiriques, les interférences, la fiabilité, et la validité y sont étudiées. Les étudiants doivent mettre au point et réaliser une étude empirique. Condition préalable : GL/PSYC 2510 6.00 et GL/PSYC 2530 3.00 ou l’équivalent. Condition concomitante : GL/PSYC 2531 3.00. Cours incompatible : HH/PSYC 2030 3.00.

PSYC 2525 3.0 – Intermediate Experimental Psychology

Language of Instruction: English

The course is designed to provide students with an understanding of the process of scientific reasoning as it applies to psychology. The course discusses the relationships between empirical evidence and inference, reliability, and validity. Students obtain experience in designing and executing empirical studies. Prerequisite: GL/PSYC 2510 6.00 and GL/PSYC 2530 3.00 or the equivalent. Corequisite: GL/PSYC 2531 3.00. Course credit exclusion: HH/PSYC 2030 3.00.

PSYC 3525 3.0 – Intermediate Experimental Psychology

Language of instruction: English

This is a continuation of GL/PSYC 2520 3.00. It focuses on applications of research principles. Published research articles are evaluated; students execute an empirical study involving a factorial design. Students learn which particular statistical analyses are appropriate for various different experimental designs. Prerequisites: GL/PSYC 2510 6.00, GL/PSYC 2520 3.00, GL/PSYC 2530 3.00 and GL/PSYC 2531 3.00 or the equivalent. Course credit exclusion: HH/PSYC 3010 3.00.

SOCI 4260 3.0 – Urban and Environmental Sociology

Hiver 2021

Langue d’enseignement : anglais

The major research project assignment for this urban and environmental sociology course has students begin with an ethnographic observation of a Toronto neighbourhood. After collecting their data, they learn how to analyze it and write up their final paper using ethnographic, archival and census data to contribute to an urban-environmental debate around relevant topics such as gentrification, inequality, sustainability or transportation.

SP 4701 3.00 – Hispanic Cultural Traditions in the GTA. A Life Narrative Project

Winter 2021

Through the writing of the life stories of Hispanic immigrants living in the GTA, this course examines the complex experience of immigration with a focus on how individuals negotiate different cultural traditions at play in their daily lives. It combines an in-class component and a field (ethnographic) component.

SP 4608 3.0 – Narratives in / of Costa Rica. Individuals, Communities and their Voices

Été 2021

This community-based course is part of the Semester Abroad Program offered in Las Nubes—York University’s EcoCampus located in southern Costa Rica. It will be offered in May of 2021.

In this course, we explore local narrative environments. The narratives we cover include community narratives, life stories, our own travel narratives, and various other narrative forms and practices.

During the course we meet with different communities, particularly from the Biological Corridor Alexander Skutch, where York’s campus is located, to hear the stories that are important and meaningful to them, how these stories represent them, and how they are linked to others and to their environments. We reflect on individual and collective voices, and how such voices may differ from dominant narratives that may have been used to frame communities and their territories, activities, products, etc.

The activities we do include hiking to explore the region and develop a sense of the place; meeting as a group to learn narratives strategies and practices (i.e., we offer autobiography, life story and chronicle workshops); visiting indigenous communities, families, towns, markets; and conducting unstructured interviews and offering other opportunities for conversation and engagement.

Course website: http://www.glendon.yorku.ca/hispanic-studies/narratives/

TRAN 3310 3.0 – Problems in Professional Writing

Langue d’enseignement : anglais

To communicate effectively in the professional world, writers must become attuned to their writing as a specific process in a broader communicative environment. From generating ideas to designing the graphic impact of a document, writing today means being able to express an appropriate message, often for many people and in many different ways. This complex situation poses several significant problems for professional writers—
problems they must face each time they begin to write.

This course examines ways to solve these problems. First, we will examine some techniques for analyzing the requirements for professional writing. Secondly, we will look at some ways that the mechanics of writing can influence the effectiveness of a corporate or professional style. Thirdly, we will examine the rhetorical nature of professional writing, and how different writing structures communicate in different ways. Throughout the course, we will emphasize the broader context of business communication, so that professional writing can become an effective solution, instead of a problem in and of itself.

TRAN 4510 3.0 – Travaux pratiques avancés en traduction 

Hiver 2021

Langue d’enseignement : français

Dans ce cours, tou-te-s les étudiant-e-s travaillent, gratuitement, pour des clients issus de la communauté qui ont des besoins de traduction, mais pas nécessairement l’argent pour payer un-e professionnel-le. Chacun-e traduit donc environ 5 000 mots et est amené à réviser une traduction réalisée par un autre membre du groupe. Cela permet de découvrir les aspects réels de la profession, dont la relation avec un client, et d’ajouter un premier contrat à son CV, le tout dans le confort d’un cours.

Placements / travail de terrain

BUEC 4500 3.0 – Placement en milieu de travail

Hiver 2021

Les étudiants doivent effectuer un placement d’un minimum de 100 heures dans un contexte professionnel pouvant aller d’organismes gouvernementaux à des organismes à but non lucratif ou des établissements de recherche. Le temps consacré au placement équivaut approximativement à une journée par semaine pour la durée de la session d’hiver.

L’expérience en milieu de travail doit fournir de l’expérience organisationnelle et enrichir la base de connaissances de l’étudiant en économie, en économie des affaires ou en administration. Les rôles et responsabilités peuvent prendre diverses formes et inclure des tâches telles que la gestion de bases de données, la conduite de projets de recherche, la contribution à des stratégies commerciales ou à des procédures opérationnelles.

COMS 3900 3.0 – Stage en entreprise

Au cours d’un trimestre, les stagiaires effectuent l’équivalent de quatre semaines de travail à temps plein dans un cabinet ou service de traduction, une entreprise ou un organisme. Les stagiaires sont encadrés par un traducteur chevronné, un agent de communication, un webmestre ou autre professionnel expérimenté. Leur travail est noté par un membre du corps professoral.

COMS 4900 3.0 – Stage professionnel à distance

Au cours d’un trimestre, les stagiaires effectuent, à distance, l’équivalent de quatre semaines de travail à temps plein pour un cabinet ou service de traduction, une entreprise ou un organisme. Les stagiaires sont encadrés par un traducteur chevronné, un agent de communication, un webmestre ou autre professionnel expérimenté. Leur travail est noté par un membre du corps professoral.

FSL 2200 3.0 – Le français par l’expérience

Hiver 2021

Les étudiants doivent effectuer un placement d’un minimum de 50 heures dans un contexte francophone pouvant notamment être des organismes gouvernementaux ou des organismes à but non lucratifs. Le temps consacré au placement équivaut approximativement à une demi-journée par semaine pour la durée de la session d’hiver.

Dans le cadre de leur placement, les étudiants auront l’occasion de perfectionner leur français, écrit et parlé, dans un milieu professionnel francophone ou bilingue. Ils auront également l’opportunité d’approfondir leur connaissance de la culture francophone.

HIST 4200 3.0 – Work Placement: Community-Engaged Public History Project

Work placements provide students with the opportunity to gain professional experience, develop valuable competencies for the workplace, and pursue their passion project. Students create or contribute to a public history project for a cultural and heritage institution or community group.

Prerequisite: permission of the department

HIST 4310 6.0 – Living History: Creating History in the Greater Toronto

This 4th year level course is offered in French and explores the approaches and practices used in creating public history through museums, archives, historic sites, libraries, commemorations and media. By focusing on theories linked to the public history of the Greater Toronto Area, students are invited to examine the processes involved in the production of shared understandings and interpretations of historical knowledge.

Throughout the Fall term, students gain hands-on experience by using digital tools to disseminate historical findings by means of podcasts, allowing them to apply theory to practice and sharpen both their communication and media literacy skills.

During the Winter academic term, students have the opportunity to bridge theory and practice by participating in a work placement at various public history sites. By significantly embedding experiential education into the course, students gain meaningful professional experience within the field and a deeper understanding of public history and its role throughout the city.

Ultimately, the work placement culminates in a student-driven research project stemming from local primary sources to create an innovative public history initiative highlighting a narrative from the past.

ILST 4300 6.0 – Stage professionnel

Le stage pratique consiste en une période de travail ou de recherche effectuée en dehors de l’Université, au Canada ou à l’étranger, durant une période pouvant aller de 3 mois à une année. Les stages pourront avoir lieu soit dans des organismes du secteur public (gouvernement municipal, provincial ou fédéral, agences des Nations-Unies, organismes continentaux ou trans-continentaux comme l’Organisation des États américains ou l’Union européenne), soit dans le secteur privé (organismes non-gouvernementaux, banques nationales et internationales, sociétés multinationales, syndicales et associations de consommateurs). Les étudiants soumettront régulièrement des rapports au professeur du programme décrivant leurs activités et leurs responsabilités, ainsi que leurs réflexions sur l’expérience acquise durant leur travail ou dans leur recherche. Comme il s’agit d’un cours de 4e année, les étudiants devront également remettre un travail final qui fera la synthèse entre ce qu’ils ont appris durant leur stage et les connaissances acquises dans les cours du programme. Prérequis: permission du département.

PSYCH 4260 3.0/6.0 – Applied Research Practicum

Students in this course conduct applied research in a practicum setting. They engage in planning and executing an empirical study (typically using a quasi-experimental design, for example a case study), including data analysis and interpretation. Prerequisite: Approval from the Department Chair is required.

N.B. : Réservé aux étudiants de quatrième année