Jack Cecillon

Chargé d'enseignement intérimaire

Histoire

   262
   416-736-2100
   cecillon@yorku.ca

Cécillon a étudié les conflits culturels et linguistiques au sein de l`église catholique de l`Amérique du nord. Il a aussi fait des études sur les Premières Nations, La Guerre de Sept Ans, la Révolution américaine ainsi que la politique canadienne de multiculturalisme. Présentement il travaille sur une étude des communautés immigrantes de la région frontalière de Windsor entre 1870 et 1930

Communautés francophones
Croyances religieuses
Éducation en langue seconde
Immigration
Multiculturalisme et transculturalisme
Peuples indigènes

Doctorat :
Université York
Maîtrise :
Université de Windsor

Baccalauréat en éducation: 

University of Western Ontario

Certificat de français: 

Université du Québec à Chicoutimi

At present, Cecillon is researching the life and enterprises of Jules Robinet, one of the first professional winemakers in the Windsor border region of Ontario.   He is also continuing his research on issues surrounding French language education in the province. 

Livres

    •    Creating Canada: A History- 1914 to the Present., McGraw-Hill Ryerson, First Edition 2009; Second Edition 2014. (co-author)   
 
     •    Prayers, Petitions and Protests: The Catholic Church and the Ontario Schools Crisis in the Windsor Border Region, 1910-1928, McGill-Queen`s University Press, 2013.    
 
     •    Emerging Loyalties, Canada: A People's HIstory Series.  CBC-Thomson/Nelson Publishing, 2006. (co-author)    

Articles dans des revues savantes


  • "Robert Allan Pyne", Dictionary of Canadian Biography, University of Toronto Press, 2023,, volume XVI. 

•    “Joseph O. Reaume”, Dictionary of Canadian Biography, University of Toronto Press, 2021 volume XVI.    

•    “L’immigration française dans le sud-ouest ontarien, 1870-1940”, Les immigrants français au Canada à l’époque de la Grande Migration transatlantique (1870-1914),in Études canadiennes, 2019.    (Université de Nantes, France). 

•    "Jules Robinet: Pioneer Winemaker", Ontario HIstory, Spring 2018. 

  •    “Prières, pétitions, protestations : La Controverse à propos du Règlement 17”, Questions du patrimoine, mai 2012.     
 
     •    "Turbulent Times in the Diocese of London: Bishop Fallon and the French Language Controversy," Ontario History, December, 1995. Reprinted in Schooling in Transition: Readings in Canadian History of Education, edited by Sara Z. Burke and Patrice Milewski, Toronto: University of Toronto Press, 2012.    
 
     •    “Early Struggles for Bilingual Schools and the French Language in the Windsor-Detroit Border Region, 1851-1910”, in Historical Studies in Education, spring, 2009.    
 

Chapitres

    •    «La crise scolaire et les francophones du sud-ouest ontarien», in Michel Bock and François Charbonneau, Le siècle du Règlement XVII. Sudbury: Éditions Prise de Parole, 2015: 122-149.   
 
     •    "Language and Schools Conflict in the Windsor Border Region, 1881-1920", in Passages: Three Centuries of Francophone Presence at Le Détroit, ed. by Marcel Bénéteau, Humanities Research Council Journal, 11, University of Windsor, 2003.   

Autres publications

Ressources pédagogiques: (auteur)

Civics Now: Teacher`s Supplement. Thomson-Nelson Publishing, 2007.

Civics Now: Teacher’s Video Manual. Thomson-Nelson Publishing, 2007.

World Civilizations: Teacher's Manual. Oxford University Press, 2002.

Le Canada: Une histoire populaire.  Manuel pour enseignants.  CBC-Radio-Canada Publishing, 2001, 2002, vols.1-2.

Civics, Canada: Teacher’s Supplement.. Prentice-Hall Publishing, 2001.

Civics Today: Teacher’s Manual.  Irwin Publishing, 2001.

History Live: Teacher's Video Manual. Irwin Publishing, 2000.

Profil pour le cours de Civique: Curriculum catholique. Ministère de l'éducation d'Ontario, 2000.

 


English
Français