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The world of education is entering into a new pedagogical paradigm that seeks to prepare students for an uncertain, changing, connected and complex future. The definition of new outcomes, the 21st Century Competencies –or Global Competencies–is the first step to transforming learning in schools (Quinn et al., 2020). According to Fullan et al. (2017), the following six competencies are the necessary attributes of the 21st century leaders: character (encompassing resilience, compassion and learning to learn), citizenship, collaboration, communication, creativity and critical thinking. The process of practicing these competencies through meaningful, relevant and even world changing projects leads to a truly transformative learning experience called “deep learning” (Fullan et al., 2017). 

The Ministry of Education staff members in Ontario are currently researching, discussing and piloting options for the best implementation of this new framework in our province (Ministry of Education, 2016). At Glendon College, the small bilingual campus of York University, we believe in the 21st century competencies pedagogies for all levels of education and for the field of French as a First and a Second language teaching. Within a linguistic and cultural minority context, it is all the more important to empower future agents for transformative change.

We invite participants to come and get acquainted, or share their research and experiences, with the competencies (especially resilience, collaboration and creativity) as well as deep learning pedagogies for French as a First or Second Language. Our aim is that the day’s reflections, experiences and connexions will instill new hopes and provide new strategies for educators to positively impact the lives of our French as a First or Second Language students and motivate commitment towards lifelong language learning.

References

Fullan, M., Quinn, J. & McEachen, J. (2017). Deep Learning: Engage the World Change the World. Corwin Press.

Ministry of Education, Ontario. (2016). Compétences du 21e siècle : document de réflexion. Last accessed on November 20 2019 : http://pedagogienumeriqueenaction.cforp.ca/wp-content/uploads/2016/02/Ontario-21st-century-competencies-foundation-FINAL-FR_AODA_EDUGAINS_Feb-19_16.pdf 

Quinn, J., McEachen, J., Fullan, M., Gardner, M., & Drummy, M. (2020). Dive into deep learning: tools for engagement. Thousand Oaks, CA: Corwin, a SAGE Company.

Event organized by the organizing committee:

 

Catherine Lamaison Assistant Professor, Language Training Center for Studies in French at Glendon College

Muriel Péguret Associate Professor, French Studies Department at Glendon College, Faculty of Education and Graduate Programs in French and Francophone Studies, member of the Center for Research on Language and Culture Contact, member of Robarts Centre for Canadian Studies, York University 

Cécile Robertson Secondee Faculty Member, Faculty of Education

 Sylvie Rosienski-Pellerin, Associate Professor and Director of the Center for Research on Language and Culture Contact, member of Robarts Centre for Canadian Studies, French Studies Department at Glendon College and Graduate Programs in French and Francophone

8 h 45 – 9 h 00  Ouverture de la journée d’étude et Mots de bienvenue

9 h 00 – 9 h 30 : A VENIR

9 h 30 – 10 h 30 : Compétences du 21e siècle dans les communautés francophone et francophile au Canada : expériences personnelles (panel)

Alice Fomen – Fondatrice de l’Alliance pour une Communauté Éducative Inclusive (ACEI)

Marcelle Lean – Directrice artistique du Festival Ciné-Franco

Cécile Robertson – Faculté d’éducation, Université York (modératrice)

10 h 30 – 10 h 45 : Pause et/ou réseautage

10 h 45 – 11 h 30 : Compétences du 21e siècle et diversité dans la salle de classe I

Table ronde sur l’accommodement des étudiant.e.s sourd.e.s et malentendant.e.s en classe de français langue seconde

  • Rebecca Sarchese – étudiante
  • Cristina Kristakis – étudiante
  • Catherine Lamaison – Centre de formation linguistique pour les études en français, Collège Glendon, Université York (modératrice)

11 h 30 – 11 h 45 : Pause et/ou réseautage

11 h 45 – 12 h 45 : Compétences du 21e siècle et diversité dans la salle de classe  II

  • Catherine Cua – Enseignante d’une classe distincte TSA à l’élémentaire (Ontario); « L’enseignement de la collaboration dans la programmation d’une classe distincte TSA à l’élémentaire, par où commencer ? »
  • Dominique Bomans – Conseillère pédagogique et doctorante, Université d’Ottawa; « Le slam ou l’exercice de la démocratie en acte : enjeux et potentialités de l’enseignement-apprentissage d’un mouvement social à visée démocratique en milieu scolaire ».

12 h 45 – 13 h 30 : Déjeuner et/ou réseautage

13 h 30 – 15 h 00 : Compétences du 21e siècle au postsecondaire

  • Usha Viswanathan et Agnès Lemesre-Valy
    « Créativité et interculturalité dans l’apprentissage des langues »
  • Dominique Scheffel-Dunand et Hélène Baldérama  
    « Apprentissage en réseau transnational et ressources éducatives libres : Vers une meilleure compréhension et pratique de l’intégration des compétences du 21e siècle dans l’apprentissage et l’enseignement par de nouvelles mises en situation expérientielles » (GNL)

13 h 30 – 15 h 00 : Compétences du 21e siècle et formation professionnelle  

  • Sylvia Moll – Conseillère pédagogique à Peel :
    formation aux compétences du 21e siècle et le programme FLS enseignants élémentaire/ secondaire 
  • Taylor Boreland – « Le Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues (CECRL) au préuniversitaire en Ontario : analyse critique de la formation initiale des enseignants du français langue seconde ».
  • Agnès Lemesre-ValyCoordinatrice, Éducation expérientielle, Collège Glendon, Université York – « Comment, en Ontario, les compétences du 21e siècle sont-elles articulées et enseignées dans les milieux éducatif et professionnel ? »

15 h 15- 17 h 00 : Table ronde : « Espace de co-création/collaboration pancanadien sur les défis de l’enseignement en français » 

  • Dominique Scheffel-Dunand: Université York Co-chercheuse pour le projet Camerise  
  • Natacha Louis: Faculté d’Éducation, Université d’Ottawa
  • Raymond Leblanc: Vice-doyen programme de premier cycle, Faculté d’Éducation, Université d’Ottawa
  • Hélène Archambault: Professeure agrégée, Université de Saint-Boniface
  • Marie-Élaine Desmarais: Professeure adjointe, Faculté d’éducation, Université de Saint-Boniface, Winnipeg, MB
  • Sarah Chamberland: Professeure chargée d’enseignement – Université Sainte-Anne
  • Ginette Roberge: Professeure titulaire et Directrice, École d’éducation/School of Education Université Laurentienne

17 h 00 – 17 h 15 : Clôture de la journée d’étude et présentation des animations de la soirée